5 výživových tipů pro začínající běžce

19.02.2014 | 3403x Shlédnutí | Vít Schlesinger | Sport

Buďte v pohodě a vytěžte z tréninku maximum!

Začínající běžec nepostrádá elán, vervu a vůli dosáhnout vrcholu, občas však může být dost těžké se naučit správnému „dobití baterek“. Obzvlášť když se v nedaleké budoucnosti rýsuje pomyslná výzva v podobě maratonu či triatlonu, a spolu s tím i nutnost stálých, delších i intenzivnějších tréninků. Častou chybou je v tomto období zbytečné omezení energetického příjmu před, během či po tréninku, což vede k rychlému vyčerpání a únavě, jak fyzické, tak i psychické.

  1. Nikdy netrénujte na prázdný žaludek. 60 až 90 minut před cvičením doporučuji konzumovat přiměřenou porci jídla bohatého na sacharidy, zároveň lehce stravitelného. Banán, nízkotučný ovocný jogurt či plátek celozrnného chleba je skvělou volbou. Pokud předpokládáte, že váš trénink potrvá víc jak 1,5 hodiny, vsaďte na vydatnější, ale opět vyvážený, pokrm. Můžete k banánu přidat celozrnné pečivo, k ovocnému jogurtu hrst oříšků nebo si dát míchaná vajíčka se zeleninou.
  2. Pozor na sůl. Vidíte po tréninku vrstvu bílého povlaku na oblečení? To může znamenat jediné: když se potíte, ztrácíte příliš soli. Během cvičení proto musíte doplňovat zásoby sodíku, a to pomocí slaných preclíků/tyčinek či sportovních nápojů. Pokud vás po cvičení trápí bolesti hlavy, svalové křeče či nevolnost, nejspíš trpíte hyponatrémií (rychlý pokles koncentrace sodíku v krvi). Když je to právě váš případ, zvyšte příjem soli během cvičení volbou nápojů bohatých na sodík. 
  3. Neběhejte na doraz. Nezaměňujte pocit příjemné únavy s totálním vyčerpáním po tréninku. Očekává se, že když cvičíte déle než 1–1,5h, budete potřebovat doplnit energii. Tím samozřejmě mám na mysli sacharidy. Když je jejich zásoba ve vašem těle vyčerpána, cítíte se fyzicky na dně a rozhodně vás tenhle pocit nepodnítí k pokračování ve cvičení. Počítejte přibližně s 45–60 gramy sacharidů na hodinu tréninku. Klidně si po 60 minutách námahy dejte banán, anebo 6 krekrů. Když dáváte přednost „tekuté stravě“, vsaďte na 500 ml iontového nápoje.
  4. Dejte si pozor na případnou dehydrataci. Čím déle trénujete, tím vyšší je riziko nedostatku tekutin. To, že nepijete dostatečně, poznáte především podle barvy moči. Světle žlutá moč na začátku cvičení by neměla získat intenzivní žlutou barvu na jeho konci. Pamatujte: i minimální dehydratace činí cvičení náročnějším. Na druhou stranu, čirá světlá barva moči signalizuje, že pijete příliš, což také není optimální. 
  5. Nezapomeňte na odměnu pro své tělo po vydatném cvičení. Dejte si bohatou (ale opět vyváženou) porci hodinu po tréninku a doplňte nezbytné tekutiny. Vězte, že vaše tělo po cvičení pracuje na ukládání sacharidů pro další cvičení a regeneraci, a proto vsaďte na čerstvé potraviny: celozrnný toast s ricottou a zeleninou, celozrnné těstoviny à la marinara, jogurtové smoothie či míchaná vajíčka v tortille s rajčatovou salsou jsou výbornou možností. Samozřejmě ne vše dohromady.
Ringsegment Ringsegment

Weight management
je řešením pro každého

Logo

Proč NUTRIADAPT?

Zdravotní dokumentace

Stejně jako je normální se starat o své zdraví a chodit na pravidelné preventivní prohlídky k lékaři.

Je přirozené si udržovat zdravou hmotnost. Je-li vysoká, výrazně nám zhoršuje kvalitu života. Od zadýchávání se do schodů, estetického hlediska, zhoršení civilizačních chorob, jako je mj. cukrovka nebo vysoký cholesterol, až po kratší dobu života. Je správné se o své tělo v různých etapách života starat tak, abyste dokázali naplnit váš cíl a mít tak "RADOST ZE SEBE". A my vám s tím rádi pomůžeme.

Stetoskop

Protože u nás najdete pouze vysoce kvalifikované odborníky na úpravu hmotnosti.

Všichni naši zaměstnanci musí projít velice intenzivním vzdělávacím procesem zakončeným odbornou zkouškou. Zaměstnanci se musí neustále vzdělávat, proto navíc u nás také najdete specialisty na hubnutí dětí, sportovní výživu, apod.

Mikroskop

Náš výživový systém NUTRIADAPT je výsledkem nespočetného množství ověřených klinických studií.

Opírá se o fakta, nikoliv o domněnky nebo nepodložené studie. Bude vám zpracována gramážová kuchařka v osobním výživovém plánu, kde lze upravovat energetickou hodnotu i četnost porcí, a to v rozmezí 2–6 jídel denně. Osobní výživový plán respektuje i vaše chuťové preference. Potraviny, které vám nechutnají, se automaticky do osobního výživového plánu nezařadí.

Je to jednodušší,
než si myslíte

Fill form

Vyplníte rezervační formulář, naše asistentka se s vámi do dvou pracovních dní spojí a domluví termín nezávazné konzultace.

Zdravotní prohlídka

Dostavíte se na 45minutovou konzultaci, kde vám provedeme základní diagnostiku na přístroji certifikovaném pro užití ve zdravotnictví. Dozvíte se mimo jiné, kolik procent svalů a tuků máte v těle, na kolik let se vaše tělo cítí a mnoho dalších informací.

Konzultace

Pohovoříte si s naším výživovým specialistou, proberete vaše cíle, vysvětlíme vám jak se s námi dostanete na ideální hmotnost a co je potřeba udělat, abyste si ji udrželi. A to napořád.

Fill form

Pojďte do toho s námi a hubněte tak, abyste nejenom skvěle vypadal/a, ale hlavně se skvěle cítil/a.

Garance

Až 1,5 kg / týden

Při dodržení výživových
zásad našich specialistů *
Objednejte se ještě dnes
na konzultaci s výživovým specialistou
a dostanete inspirativní
jídelníček chutných večeří zdarma.

Rezervační formulář

Ringsegment