7 důvodů, proč běhat

19.02.2014

 

Vít Schlesinger

Co tak zkusit místo posezení na terase sejít se s přáteli v parku při pravidelném běhu? Kolik z vás se děsí podobné představy a nechce ani pomyslet, že o takhle stráveném čase lze hovořit jako o „kvalitním“ (ve všech smyslech tohoto slova)? Běhání však není zdaleka noční můrou, nebojte se! 

NUTRIADAPT 7 důvodů, proč běhatNejprve je třeba si ujasnit, co si neběžec pod pojmem „běhání“ představí. Neustálé zadýchávání se? Anebo tu ostudu, když lapáte po dechu už po prvním kolečku? Či dokonce, že klusáte daleko za zdatnými atlety, kteří ještě stíhají prohodit pár slov mezi sebou?

Ani nemluvě o technice běhání, o které většina z nás nemá ani potuchy (není náhodou přirozenou lidskou činností?). Ale i přesto se o jogging neustále pokoušíme. Není to náhoda: běhání má oproti jiným sportům nepřekonatelné výhody:

  1. Běhat se dá úplně všude: stačí si jen vybrat vhodný povrch a vyhovující oblečení.
  2. Díky běhání si dokážeme více věcí užít: tak například lyžování, surfování, tancování (a vlastně kterýkoli jiný sport) jde snáz, když jsme v dobré formě a naše fyzička se nepohybuje kolem bodu „nula“. Vydržíme déle a nezadýcháváme se po pěti minutách.
  3. Není těžké najít místo pro jogging i v tom nejnabitějším rozvrhu: občas ani nejde o to, že skutečně nemáme čas na hodinku posilování, jako spíš o to, že se bojíme zamyslet nad tím, kam tu volnou hodinku zařadíme. 20 minut na krátký běh se najde vždycky, což jedině potvrzuje, že vždycky je lepší něco než nic.
  4. Díky běhání trávíme čas venku: nikdy si nedokážeme užít v zaprášené a propocené posilovně tolik jako na čerstvém vzduchu. K tomu si přidejte pěknou krajinu (pokud je k dispozici) a štěbetání ptáků – po půl hodině podobného přírodního detoxu jsme jako znovu zrození (tedy až odezní únava)! 
  5. Při běhání se oprostíme od každodenních starostí: práce, rodina, spousta informací ze všech stran. Každý den jsme konfrontováni s desítkami problémů a jsme atakováni tisícem podnětů. Občas je prostě dobře být sám a přemýšlet o tom, co je tady a teď, aniž by se to někomu hodilo či někoho se dotýkalo – na to je běhání přímo ideální.
  6. Na druhou stranu, díky běhání se i setkáváme s lidmi: ať už to jsou jen kamarádi, se kterými se nestíháte vídat častěji, nebo jenom neznámí sportovní nadšenci, máte-li chuť a náladu, čas strávený běháním lze využit i k nezávazné konverzaci. Navíc, podpora a rada ze strany přítele je vždy nejlepší motivací.
  7. A nakonec jogging není sportem, při kterém neustále soutěžíte a zdoláváte překážky (pokud nemíříte ke zdolání maratonských cílů): spousta z nás je přetížena konkurencí v práci a překážkami v soukromí. Nepotřebujeme dokazovat, přesvědčovat, soutěžit, prostě chceme být fit a zdraví. Fakticky, kdyby každý z nás provozoval jen ten sport, který mu „jde dobře“, nadlouho by uvízl v rutině a nedalo by se mluvit o fitness se všemi jeho výhodami. Tím, že běháme se podněcujeme navzájem, a tak se bez zbytečného stresu a námahy postupně zlepšujeme.

Další články

Sport
Psychologie při běhání

Nohy nejsou jedinou částí těla, která zajistí co nejlepší běžecký výkon – klíčovou roli hraje také váš mozek. Elitní atleti…

akce
Jak vám test metabolismu pomůže ke štíhlé postavě??
Sport
Které sporty pomáhají spalovat tuky?

Kdo chce hubnout, měl by se hýbat. Rozhodně však neplatí, že od tukových zásob pomůže jakýkoli sport. Naopak, některé se ke…

Vaše proměny

Michaela Pařízková

Plno nových chutných jídel a kila šla sama dolů

Jaroslav Vondrák

I přes zdravotní problémy mám 41 kg dole

Marcela Součková

Přibírala jsem na váze a začala se cítit psychicky hodně špatně