PROBIOTIKA – ZDRAVÍ ZAČÍNÁ VE STŘEVECH

11.05.2024

 

Kateřina Štětková

Představte si armádu malých „dobrých“ bakterií, které žijí v našem těle a dělají v něm pořádek! Tito „malí kamarádi“ se nazývají probiotika.

PROBIOTIKA A PREBIOTIKA 

Probiotika jsou skvělá a nezbytná skupina společníků, kterou najdeme v našem trávicím traktu, zejména v tlustém střevě. Jedná se o živé bakterie, které podporují naše zdraví. I přes to, že slovo „bakterie“ můžeme vnímat negativně, není se čeho bát. Probiotika patří k těm „dobrým“ bakteriím, které tělu prospívají a udržují zejména trávicí trakt v dobré kondici. Funkcí mají ovšem daleko více. Jedná se o „malé pomocníky“, kteří udržují náš vnitřní svět v optimálním stavu!

Na druhou stranu prebiotika slouží jako potrava pro probiotika. Jsou to látky obsažené v potravinách, které nejenže podporují růst a prosperitu probiotik, ale také pomáhají udržet jejich počet na správné úrovni. Mezi tyto potraviny patří například ořechy, ovoce, zelenina či luštěniny. Jednoduše řečeno, obvykle se jedná o potraviny obsahující rozpustnou vlákninu. Pokud tedy jíte potraviny obsahující prebiotika, dáváte svým probiotikům to nejlepší, co potřebují k tomu, aby mohla dobře pracovat pro váš trávicí systém!

PROČ JSOU PROBIOTIKA PRO TĚLO PROSPĚŠNÁ?

Většina z vás si probiotika spojuje s užíváním antibiotik. Antibiotika, která bereme při nemoci, bojují proti škodlivým bakteriím ve vašem těle. Bohužel, kromě „zlých“ bakterií mohou antibiotika zasáhnout i ty „dobré“, které nezbytně potřebujeme pro své zdraví a správnou funkci trávicího systému. Proto je důležité, hlavně po nemoci, zařadit do denní dávky vitamínů, léků či doplňků stravy právě probiotika, aby byla obnovena rovnováha ztracených „dobrých“ bakterií. To samozřejmě není jediný důvod, proč užívat probiotika.

1. PODPORUJÍ NAŠE TRÁVENÍ

Když se probiotika dostanou do střeva, pomáhají rozkládat potravu na jednodušší látky. To znamená, že tělo může lépe vstřebávat živiny. Tím se optimalizuje proces trávení a zvyšuje se schopnost vstřebávání důležitých látek, které potřebujeme pro energii a správnou funkci těla.

2. ZMÍRNĚNÍ TRÁVICÍCH PROBLÉMŮ

Probiotika také pomáhají udržovat rovnováhu mezi „dobrými“ a „špatnými“ bakteriemi v trávicím traktu. Ochraňují tudíž naše trávení před problémy, jako je nadýmání, průjem nebo zácpa a pomáhají udržovat naše střeva zdravá a šťastná.

3. PODPORA IMUNITNÍHO SYSTÉMU 

Střeva jsou jedním z hlavních míst, kde se nachází imunitní systém a probiotika hrají při jeho podpoře hned dvě hlavní role. Zaprvé, pomáhají zvyšovat produkci protilátek, což jsou ochranné látky, které tělo používá k boji proti infekcím a nemocem. To znamená, že s více probiotiky v těle, máme více „vojáků“, kteří jsou připraveni bránit naše zdraví! Za druhé, jak už zaznělo výše, probiotika pomáhají udržovat rovnováhu mezi „dobrými“ a „špatnými“ bakteriemi ve vašem trávicím traktu. Když je všechno vyvážené a v ideálním poměru, je pro ně snazší chránit vaše tělo před útoky škodlivých mikroorganismů, které mohou vést k infekcím. Zkrátka, když máte zdravou a vyváženou střevní mikroflóru, váš imunitní systém má lepší šanci účinně reagovat na vnější hrozby.

JAKÉ JSOU ZDROJE PROBIOTIK V POTRAVINÁCH? 

Kefír je fermentovaný nápoj připravený z kefírových zrn a obsahuje převážně bakterie mléčného kvašení a kvasinky.

Kimchi je tradiční korejská fermentovaná zelenina, která se nejčastěji vyrábí ze zkvašeného čínského (nebo klasického) zelí. Listy se fermentují spolu s kořeněnou pastou a dalšími přísadami, jako jsou česnek, zázvor, chilli papričky a rybí omáčka. 

Kysané zelí je další fermentovanou potravinou s vysokým obsahem probiotických kultur. Vzniká mléčným kvašením jemně nastrouhaného zelí.

Kombucha je perlivý nápoj, který se vyrábí z černého či zeleného čaje a kombuchové houby zvané SCOBY. Má blahodárný vliv na trávení a metabolismus, působí příznivě i na detoxikaci jater. Dnes je to populárním nápojem na podporu střevní mikroflóry.

Některé sýry jako Gouda, Eidam, Brie nebo Camembert mohou obsahovat probiotika, pokud je jejich vyrábění založeno na kvašení.

Mezi další zdroje „dobrých“ bakterií patří jogurty s obsahem živé kultury probiotických bakterií, tempeh, miso polévka či nakládané okurky. 

CO SI Z TOHO VZÍT?

Zařazení potravin bohatých na probiotika do vaší stravy je jako posílení vašeho týmu ochránců – pomáhají udržovat rovnováhu ve vašem střevním ekosystému a podporují zdravé trávení. Ale pozor! I probiotika potřebují správnou volbu a harmonii. Vybírejte si kvalitní zdroje probiotik, ať už se jedná o potraviny či doplňky stravy, abyste dosáhli optimálních výsledků a maximalizovali prospěch pro své tělo. Nezapomínejte na to, že vyvážená strava je zárukou dostatečného příjmu prebiotik, které probiotika nutně potřebují k životu. 

 

 

 

Další články

Zdraví
Strava
Je sója opravdu tak zdravá, jak se říká?

Sója pochází z daleké Číny, kde se pěstuje již několik tisíc let. Velmi oblíbenou součástí pokrmů se stala také v Americe a…

akce
Jak vám test metabolismu pomůže ke štíhlé postavě??
Hubnutí
Strava
Nemoci
Kokosový olej: jed i všelék

Kokosový olej je možné běžně využívat. Je třeba ale stále myslet na pestrost stravování a tak ho nelze doporučit jako jediný…

Vaše proměny

Barbora Tesařová

Objevila jsem další potraviny jako avokádo, bulgur, nové úpravy masa a kombinace různých jídel

Jaroslav Koťátko

Mojí motivací byla změna stravovacích návyků

Milena Vogeltanzová

Po klasických dietách šla kila znovu nahoru, někdy i o nějaké to kilo víc