Vegetariánství – nová móda mezi teenagery

01.10.2015 | 9832x Shlédnutí | Děti

Zatímco o jídelníčku malých dětí a o tom, co smí a nesmí jíst, rozhodují rodiče, s nástupem do školy se to mění. Zvláště na druhém stupni nebo střední škole může dítě dospět k tomu, že se chce stravovat jinak než rodiče. Typickým příkladem je vegetariánství.

NUTRIADAPT Vegetariánství – nová móda mezi teenagery DĚTI ZELENINAKdyž se zeptáte dětských praktických lékařů, jak se dívají na vegetariánství u dětí, většina z nich zaujme spíše odmítavý postoj. Přitom to není tak úplně nutné, protože jak ukazují i mnohé odborné studie, dokáže bezmasá strava dodat dostatek energie a živin organismu ve vývoji, není tedy nutné, aby dítě jedlo maso. Zvláště, když se tak rodina nestravuje nebo když třeba dospívající takový jídelníček odmítá a chce se nadále stravovat jako vegetarián.

 

 

Pozor na oslabení imunity

Lékaři mají pravdu v tom, že v případě vegetariánství je potřeba přece jen pečlivěji hlídat, aby byla strava vyvážená a člověku něco nechybělo. Jde zejména o bílkoviny a některé vitamíny, minerální látky a stopové prvky. Při úplném vynechání masa z jídelníčku bez odpovídající náhrady vhodnými potravinami totiž hrozí nedostatek významných živin a minerálních látek (např. železa) a v dlouhodobějším horizontu i zhoršení zdraví. Může jít například o potíže se zvýšenou únavou a oslabenou imunitou.

Pozor také na častý omyl, kterého se dopouštějí zejména dospívající dívky – přiklánějí se k vegetariánství coby k cestě ke štíhlé postavě. Ovšem tak to vůbec být nemusí. Nebudou sice jíst tučné maso nebo uzeniny, ale hrozí jim nadbytek kilojoulů z tučných sýrů, přemíry pečiva a příloh nebo ze sice zeleninových, ale smažených jídel.

Proč jsou bílkoviny tak důležité?

Ale zpět k bílkovinám. Jde o základní stavební kámen lidských tkání nezbytných pro růst organismu. Z bílkovin se krom toho tvoří hormony a další fyziologicky aktivní látky. Denní příjem bílkovin by u teenagera měl být přibližně jeden gram na kilogram tělesné hmotnosti rozdělený do pěti denních jídel. Jako náhradu chybějících bílkovin při vynechání masa můžete zvolit kombinaci dalších kvalitních zdrojů bílkovin, například luštěnin, vajec, ořechů (zejména para, lískových, mandlí či kešu) a semínek ze slunečnice, dýně či sezamu. Zdrojem bílkovin může být také takzvané robi maso a další rostlinné náhrady toho skutečného, které se připravují podobně. S jejich výběrem vám poradí v prodejnách zdravé výživy, naštěstí je však čím dál častěji lze koupit i v běžných supermarketech.

Dobrou volbou jsou také méně tučné tvrdé sýry (nikoliv však tavené), tvaroh a další mléčné výrobky doplněné spoustou čerstvé zeleniny.

Jedí ryby? Také dobře

Někteří vegetariáni včetně těch dospívajících jsou ochotní jíst ryby, ideálně by tak měli činit dvakrát týdně. Výhodou ryb, jako je tuňák, losos, makrela nebo sardinky, je to, že pokryjí nejen potřebu bílkovin, ale zároveň zajistí dospívajícímu i přísun omega-3 mastných kyselin, prospěšných pro snižování hladiny cholesterolu v krvi, a také dostatek jódu. Ten je především u dětí nezbytný pro činnost štítné žlázy, jejíž hormony jsou důležité pro vývoj orgánů, zejména mozku.

Další důležitou složkou potravy, jejíž množství je potřeba hlídat, je železo. Jeho nedostatek ve stravě vadí zejména u dívek, protože by jim v kombinaci s krevními ztrátami během menstruace mohla hrozit chudokrevnost čili anémie. Doporučenou denní dávku železa patnáct miligramů pro dospívající dívku zkuste zajistit zařazením dalších potravin bohatých na železo. Hodí se opět luštěniny (čočka, fazole, hrách), vejce, přírodní nesolené oříšky a semínka, ale také sušené ovoce, například rozinky a meruňky. Zároveň se určitě vyplatí omezit potraviny, které naopak brzdí vstřebávání železa z potravy, což jsou třeba nápoje obsahující kofein (mezi ně patří i coca-cola), mléčné potraviny, černý čaj a další.

Ringsegment Ringsegment

Weight management
je řešením pro každého

Rychlost hubnutí si nastavujete sami

Potřebujete pár kilo do plavek, nebo 15 kilo dolů? Připravíme vám takový plán, který sedne do vašich představ.

Více
S pohybem i bez

Máte rádi sport? Nebo naopak jste v pohybu limitovaní? Máme řešení pro obě varianty.

Více
Fit a zdraví pro vnoučata

Senioři vyžadují diametrálně odlišný přístup k hubnutí než aktivní třicátník. Z našich zkušeností se velké většině klientů po úpravě váhy ulevilo od zdravotních obtíží a snížilo se množství potřebných léků.

Více
Hubnutí s cukrovkou a vysokým cholesterolem

Hubnutí s civilizačními chorobami má svá velmi specifická pravidla. Nespoléhejte na babské rady a raději se svěřte do rukou odborníků.

Více
Připraveno pro reálný život

Nestíháte vařit, často se stravujete u fastfoodů, protože nestíháte? Naše řešení, počítá s různými životními situacemi, tak, aby bylo maximálně použitelné.

Více
Když jste tvarem hruška nebo jablko

Vyzkoušejte sílu modelace problematických partií (např. břicho, boky, stehna) a vyhlazení celulitidy.

Více
Logo

Proč NUTRIADAPT?

Zdravotní dokumentace

Stejně jako je normální se starat o své zdraví a chodit na pravidelné preventivní prohlídky k lékaři.

Je přirozené si udržovat zdravou hmotnost. Je-li vysoká, výrazně nám zhoršuje kvalitu života. Od zadýchávání se do schodů, estetického hlediska, zhoršení civilizačních chorob, jako je mj. cukrovka nebo vysoký cholesterol, až po kratší dobu života. Je správné se o své tělo v různých etapách života starat tak, abyste dokázali naplnit váš cíl a mít tak "RADOST ZE SEBE". A my vám s tím rádi pomůžeme.

Stetoskop

Protože u nás najdete pouze vysoce kvalifikované odborníky na úpravu hmotnosti.

Všichni naši zaměstnanci musí projít velice intenzivním vzdělávacím procesem zakončeným odbornou zkouškou. Zaměstnanci se musí neustále vzdělávat, proto navíc u nás také najdete specialisty na hubnutí dětí, sportovní výživu apod.

Mikroskop

Náš výživový systém NUTRIADAPT je výsledkem nespočetného množství ověřených klinických studií.

Opírá se o fakta, nikoliv o domněnky nebo nepodložené studie. Bude vám zpracována gramážová kuchařka v osobním výživovém plánu, kde lze upravovat energetickou hodnotu i četnost porcí, a to v rozmezí 2–6 jídel denně. Osobní výživový plán respektuje i vaše chuťové preference. Potraviny, které vám nechutnají, se automaticky do osobního výživového plánu nezařadí.

Je to jednodušší,
než si myslíte

Fill form

Vyplníte rezervační formulář, naše asistentka se s vámi do dvou pracovních dní spojí a domluví termín nezávazné konzultace.

Zdravotní prohlídka

Dostavíte se na 45minutovou konzultaci, kde vám provedeme základní diagnostiku na přístroji certifikovaném pro užití ve zdravotnictví. Dozvíte se mimo jiné, kolik procent svalů a tuků máte v těle, na kolik let se vaše tělo cítí a mnoho dalších informací.

Konzultace

Pohovoříte si s naším výživovým specialistou, proberete vaše cíle, vysvětlíme vám jak se s námi dostanete na ideální hmotnost a co je potřeba udělat, abyste si ji udrželi. A to napořád.

Fill form

Pojďte do toho s námi a hubněte tak, abyste nejenom skvěle vypadal/a, ale hlavně se skvěle cítil/a.
Chcete hubnout z pohodlí domova? I na toto máme řešení. Zeptejte se našich specialistů na možnost on-line služeb!

Garance

Až 1,5 kg / týden

Při dodržení výživových
zásad našich specialistů *
Objednejte se ještě dnes
na konzultaci s výživovým specialistou
a dostanete inspirativní
jídelníček chutných večeří zdarma.

Rezervační formulář

Ringsegment