Jsme zde pro vás i on-line. Zjistěte, jak s námi můžete hubnout on-line.

Proč jsou umělá sladidla horší než cukr?

25.04.2013 | 26909x Shlédnutí | Jakub Jelínek | Strava

Co je vlastně cukr. Hodně lidí si pod cukrem představí pouze ten bílý řepný cukr. To ale není tak úplně pravda. Je pouze jedním z velkého počtu látek, kterým se říká sacharidy. Sacharidy patří k naší výživě stejně tak jako tuky a bílkoviny. Proto sacharidům musíme věnovat náležitou pozornost. A nejenom z těchto důvodů, ale i pro objasnění jak se to s nimi má při hubnutí.

Rozdělení sacharidů

NUTRIADAPT Proč jsou umělá sladidla horší než cukr? CUKR SLADIDLO LŽIČKA

  • jednoduché cukry neboli monosacharidy se okamžitě po snědení vstřebávají a jsou okamžitým zdrojem energie. Proto se jim často říká rychlé cukry. Hlavní představitelé jsou glukóza (hroznový cukr) a fruktóza (ovocný cukr).
  • disacharidy – hlavním představitelem je řepný cukr (sacharóza). Tento cukr se stal nedílnou součástí našich životů a nalezneme ho v obrovském množství potravin. Ještě sem patří maltóza (ječný slad), který obsahuje pivo a vede velmi rychle k tloustnutí. A dále laktóza (cukr mléčný), který je častou příčinou trávicích obtíží.
  • oligosacharidy – jsou přítomny především v luštěninách a bývají zdrojem nadýmání, protože naše tělo nemá enzymy na jejich zpracování. Luštěniny se proto musí namáčet a dlouho vařit, ideálně s bylinkami.
  • polysacharidy – za nejznámější lze považovat (brambory, obiloviny a výrobky z nich, rýže), říká se jim také škroby. Jejich trávení probíhá nejdéle, a proto se jim často říká pomalé cukry. K polysacharidům zařazujeme i nestravitelnou vlákninu. I když není stravitelná, je pro naše zdraví velice důležitá. Urychluje postup konzumovaného jídla střevy, čistí střevo od nečistot a pomáhá pocitu nasycení.

Jaké cukry (sacharidy) jíst

Důležité je, že sacharidy z našeho jídelníčku zmizet nesmějí. Důležité je, vyhýbat se nevhodným. A těmi jsou jednoduché cukry jako monosacharidy a disacharidy. Fruktózu (disacharid) si můžete dopřát v podobě ovoce buď dopoledne nebo po sportovní aktivitě, kdy rychle doplní energii. Oligosacharidy pro nás a naše tělo mají malý význam, takže nevadí, když je konzumujeme. Naopak polysacharidy by náš jídelníček obsahovat měl, ale pozor, je důležité je konzumovat ve správném množství a ve správný čas během dne. Z polysacharidů vybírejte hlavně neloupané a celozrnné varianty – rýži, těstoviny, kuskus, bulgur, brambory a vyzkoušejte určitě také na živiny bohatou quinou, pohanku a jáhly. Velikost porcí proberte se svým poradcem. Polysacharidy jsou totiž poměrně kalorické a poměrně snadno vám zařídí nějaké to kilo navíc.

Co jsou umělá sladidla

Jsou to látky sladké chuti, které jsou náhradou pro diabetiky za sacharózu (řepný cukr). Část těchto uměle vytvořených látek se používá při výrobě DIA potravin. Výrobky, které jsou slazeny umělými sladidly jíst nemusíme, pokud nejsme diabetiky. Jejich nadměrná konzumace není vhodná, protože obsahují více chemických látek.

Proč je výrobci používají a proč se umělým sladidlům vyhýbat?

Umělá sladidla umožňují osladit potraviny bez zvyšování jejich energetické hodnoty. Toto je v pořádku a nelze nic namítat. Ale jsou také používány, aby potravinám vrátily chuť, kterou během výroby ztratily. Výrobcům také umožňují snížit množství základních surovin. Toto už moc v pořádku není. Proč kupovat potraviny, které jsou bez chuti a ta jim je uměle dodávána. A také jsou ochuzovány o své základní složky.

Kdy je můžeme do jídelníčku zařazovat

Umělá sladidla do našeho jídelníčku můžeme v přiměřeném množství zařadit, ale pokud netrpíme cukrovkou, není vůbec důvod. Jsou to látky chemického původu, které nejsou tělu vlastní.

Druhy umělých sladidel

Aspartam – obsahuje fenylalanin. Nesmí jej tedy užívat lidé, kteří mají fenylketonurii (jedna z vrozených odchylek metabolismu).

Sacharin – nedoporučuje se dětem a těhotným ženám.

Umělých sladidel je daleko více jako např. cyklamát, který je v některých zemích úplně zakázán. Za relativně bezpečné sladidla se dají považovat sorbitol, xylitol a jim podobné látky.

Alternativy k cukru a umělým sladidlům

 

Např. Stévie. Je ceněna kvůli jejím léčivým účinkům a hlavně kvůli vysoké sladivosti. Jako první ji používali ke slazení svých pokrmů domorodí obyvatelé Jižní Ameriky. Mimo jiné má vliv na pálení žáhy, cukrovku, může být používána jako ústní voda. Další alternativou může být například med nebo javorový sirup. Ale pozor, i med a javorový sirup mají vysokou kalorickou hodnotu! 

A co na závěr?

Je třeba říci, že sacharidy jako takové nelze z našich jídelníčků vyloučit. Jsou naší přirozenou potravou. Ale musíme si vybrat ty správné a těm méně zdravým a nezdravým se velkým obloukem vyhnout.

Ringsegment Ringsegment

Weight management
je řešením pro každého

Logo

Proč NUTRIADAPT?

Zdravotní dokumentace

Stejně jako je normální se starat o své zdraví a chodit na pravidelné preventivní prohlídky k lékaři.

Je přirozené si udržovat zdravou hmotnost. Je-li vysoká, výrazně nám zhoršuje kvalitu života. Od zadýchávání se do schodů, estetického hlediska, zhoršení civilizačních chorob, jako je mj. cukrovka nebo vysoký cholesterol, až po kratší dobu života. Je správné se o své tělo v různých etapách života starat tak, abyste dokázali naplnit váš cíl a mít tak "RADOST ZE SEBE". A my vám s tím rádi pomůžeme.

Stetoskop

Protože u nás najdete pouze vysoce kvalifikované odborníky na úpravu hmotnosti.

Všichni naši zaměstnanci musí projít velice intenzivním vzdělávacím procesem zakončeným odbornou zkouškou. Zaměstnanci se musí neustále vzdělávat, proto navíc u nás také najdete specialisty na hubnutí dětí, sportovní výživu, apod.

Mikroskop

Náš výživový systém NUTRIADAPT je výsledkem nespočetného množství ověřených klinických studií.

Opírá se o fakta, nikoliv o domněnky nebo nepodložené studie. Bude vám zpracována gramážová kuchařka v osobním výživovém plánu, kde lze upravovat energetickou hodnotu i četnost porcí, a to v rozmezí 2–6 jídel denně. Osobní výživový plán respektuje i vaše chuťové preference. Potraviny, které vám nechutnají, se automaticky do osobního výživového plánu nezařadí.

Je to jednodušší,
než si myslíte

Fill form

Vyplníte rezervační formulář, naše asistentka se s vámi do dvou pracovních dní spojí a domluví termín nezávazné konzultace.

Zdravotní prohlídka

Dostavíte se na 45minutovou konzultaci, kde vám provedeme základní diagnostiku na přístroji certifikovaném pro užití ve zdravotnictví. Dozvíte se mimo jiné, kolik procent svalů a tuků máte v těle, na kolik let se vaše tělo cítí a mnoho dalších informací.

Konzultace

Pohovoříte si s naším výživovým specialistou, proberete vaše cíle, vysvětlíme vám jak se s námi dostanete na ideální hmotnost a co je potřeba udělat, abyste si ji udrželi. A to napořád.

Fill form

Pojďte do toho s námi a hubněte tak, abyste nejenom skvěle vypadal/a, ale hlavně se skvěle cítil/a.
Chcete hubnout z pohodlí domova? I na toto máme řešení. Zeptejte se našich specialistů na možnost on-line služeb!

Garance

Až 1,5 kg / týden

Při dodržení výživových
zásad našich specialistů *
Objednejte se ještě dnes
na konzultaci s výživovým specialistou
a dostanete inspirativní
jídelníček chutných večeří zdarma.

Rezervační formulář

Ringsegment