SMOOTHIE – SKVĚLÁ ALTERNATIVA PRO SPORTOVCE

19.02.2014

 

Vít Schlesinger

Smoothie, běžně pyré, je míchaný nápoj s hustou konzistencí, který vzniká smícháním a rozmixováním různých druhů ovoce či zeleniny se zeleninovou šťávou či jinou tekutinou jako ovocný džus, mléko nebo dokonce jogurt. V současné době jsou smoothies hojně využívány vrvholovými spotovci včetně běžeckých hvězd v čele s např. hvězdou ultramaratonu Scottem Jurkem.

Smoothie má 3 hlavní složky.

Tradičně většina smoothies se skládá ze tří částí: nějaký druh tekutiny (často nazývanou jako hlavní složka), sortiment ovoce a/nebo zeleniny a ledu. Pokud se používá při přípravě smoothie mražené ovoce nebo zelenina, není ledu zapotřebí.

Další možné ingredience a hustota smoothie

„Hustota“ smoothie je obvykle stanovena poměrem tekutiny a pevné látky, a tak logicky vyplývá, že hustotu našeho smoothie ovlivníme např. přidáním ingrediencí jako ovoce nebo zeleniny. Někdo si do svého smoothie přidává aromatizovaný prášek, který logicky také zvyšuje hustotu nápoje. Příkladem toho je proteinový práškový nápoj nebo ochucené vitaminové doplňky. 

Rozdíl mezi smoothie a koktejlem

Některé recepty na smoothie obsahují zmrzlinu či velké množství přidaného cukru ve formě medu, čokoládových sirupů, nebo jiných přísad. Přidáním zmrzliny a zejména velkého množství zpracovaného cukru sedí spíše koktejlům, než smoothies. Pravé tradiční smoothies nejsou obohaceny o mléčné výrobky a cukry, a skládají se pouze z přírodních surovin.

Smoothie vs. džus

Smoothie je tradičně vyroben z „mixovaných“ nebo „zkombinovaných“ celých plodů ovoce a zeleniny, a proto se předpokládá, že příprava vyžaduje použití mixéru. Džusy jsou vyráběny extrakcí pouze tekutiny z ovoce nebo zeleniny. Na druhé straně smoothie obvykle obsahuje celé kusy ovoce nebo zeleniny, což poskytuje další zdravotní výhody, které dodávají slupky a semena, ty nejsou součástí džusů. Čerstvé smoothie, na rozdíl od toho prodávaného na pultech supermarketů, neprochází procesem prodloužení trvanlivosti a tím pádem má vyšší nutriční hodnoty bez obsahu různých konzervantů a stabilizátorů. Je ideální alternativou pro sportovce např. před tréninkem či jako ranní, dobře vstřebatelná snídaně plná minerálů, vitamínů a stopových prvků.

Typy a druhy smoothie

Lidé dělali smoothies téměř 100 let, a za tu dobu proces hledání nových surovin vedl k vývoji různých typů nebo kategorií smoothies, které lze zhruba rozdělit do následujících:

  1. Ovocné smoothie: smoothie vyrobené z ovoce, je typické pro jeho sladkou chuť
  2. Zelené smoothie: smoothies obvykle tmavě zelené barvy, v důsledku použitím tmavých zelených rostlin jako je např. špenát či brokolice.
  3. Zdravé Smoothie: smoothie, jehož cílem je optimalizovat a vyvážit množství obsahu živin, s cílem nahradit doplňky stravy a poskytovat každodenní doporučenou dávku vitamínů a makro živin v přírodní formě.
  4. Smoothies určené k hubnutí: toto smoothie prakticky vylučuje jakýkoliv cukr (s cílem minimalizovat celkovou glykemickou zátěž smoothie) a často obsahuje zdravé tuky, jako je lněného semínko nebo kousky mandlí. To má další výhody a to ty, že nás to zasytí na delší dobu. Stimulanty jako je kofein nebo zelený čaj či káva, může být také přidána do smoothies, čímž se podpoří účinnost a rychlost hubnutí a to jak zrychlením metabolismu, tak snížením chuti k jídlu.
  5. Dezertní Smoothies: dezertní smoothie obvykle obsahuje přidaný cukr, sirup nebo tuk ve formě zmrzliny. V mnoha receptech můžeme najít název smoothie, ale o smoothie jako takové se nejedná, je to totiž typický koktejl.

Další články

Zdraví
Hubnutí
Strava
Nemoci
Inzulinová rezistence: 6 ověřených způsobů jak se jí vyvarovat

Vysoká hmotnost, obtížné hubnutí, častá únava, neodbytný pocit hladu a zdravotní problémy, mezi které patří například…

akce
Jak vám test metabolismu pomůže ke štíhlé postavě??
Strava
Dejte si pozor na glukózo-fruktózový sirup

Výrobci potravin čím dál častěji nahrazují cukr glukózo-fruktózovým sirupem. Leckomu to možná zní zdravěji, ale je to omyl.…

Vaše proměny

Dagmar Pflegerová

Jak říkám známým a příbuzným: jím všechno, ale jinak poskládané, jiné velikosti porcí

Jaroslav Vondrák

I přes zdravotní problémy mám 41 kg dole

Barbora Tesařová

Objevila jsem další potraviny jako avokádo, bulgur, nové úpravy masa a kombinace různých jídel